ההיסטוריה של אופל אחת שיודעת


אופל זה לא רק אוטו
הידעת? אופל יכלה בקלות להפוך לבית אופנה מוביל במקום ליצרנית רכב מתקדמת אבל בחרה בתפנית מפתיעה במקום. על הדרך המרתקת שעברה אופל מאז ועד היום


כשהייתי ילדה היה להורים שלי זוג חברים שפעם בחמש שנים, כמו שעון, היו מחליפים רכב. בימים ההם רכב חדש עוד היה מאורע מרגש, מהסוג של ״בואו ניסע לדבי ורמי לראות את הרכב החדש״ ותמיד, תמיד, זה היה אופל. רמי היה איש של אופל כי אבא שלו היה איש של אופל. כי אופל זה סטטוס. ככה אבא שלו היה אומר לפניו וכך הוא המשיך לומר.

אני קוראת את סיפור הרקע של אופל ולא מאמינה למראה עיני. אילו רמי רק היה יודע. בתחילת הדרך שמו של המותג הגרמני המוביל היה מוטבע על… מכונות תפירה. בשנת 1862 יצר היזם אדם אופל את מכונות התפירה הראשונות שזכו לשמו של היצרן שחיפש דרך לייצר פתרונות טכניים, יעילים ואיכותיים לתעשיית הטקסטיל.

אני מודה, ציפיתי שכאן ייכנס טוויסט בעלילה שיספר שאופל הפכה לבית אופנה גרמני מוביל בזכות המכונות המתוחכמות והגישה לעיצוב, אבל איכשהו מוחו הקודח של היזם נמשך דווקא אחר הגלגלים המסתובבים ופנה לריגוש הבא: אופניים. ארבע שנים בלבד אחרי שהתחיל לייצר מכונות תפירה עבר אופל לייצור של דו גלגליים ואף הכניס לעסק את שני בניו ועודד אותם להתחרות במרוצי אופניים כדי לפרסם את העסק המשפחתי.

ב-1895 נפטר אדם אופל, העסק עבר לידי אשתו סופי ובניו, ואפילו שגם כאן קצת קיוויתי שהגברת תחזיר את העלילה לנתיב הפאשן, דווקא בראשותה קיבלה החברה את ההחלטה הנבונה ביחד עם בניה להכנס לשותפות ליצור מכוניות. מי אמר שכל אמא חולמת שבניה יהיו עורכי דין או רופאים?

בשנת 1902 הוצג בגרמניה דגם האופל הראשון, אך האופל הראשונה שזכתה להצלחה המונית היתה ה״דוקטורוואגן״ - רכב הרופאים, שהוצגה רק שבע שנים מאוחר יותר. הדוקטורוואגן זכתה לכינויה מכיוון שנחשבה לעמידה במיוחד ואפשרה לרופאים להגיע לחולים ברחבי אירופה בכל תנאי מזג האוויר ובכל סוגי הדרכים בימים שבהם ביקור רופא לא היה מובן מאליו בכלל.

ה״יציאה״ הבאה של אופל דווקא כן הגיעה מהפן העיצובי עם הדגם שפרץ בשנת 1924 ונקרא "לאובפרוך" - "צפרדע עצים“. אופל ייצרה מכונית אמינה, חזקה, עמידה ושנצבעה אך ורק בצבע ירוק כהה, כיאה לצפרדע. עם הצלחת הדגם הזה, בשנת 1928 ליצואנית המכוניות הגדולה בגרמניה וגברה על מתחרותיה באותן שנים עם החזקה של מעל 37% משוק ייצוא המכוניות בגרמניה. תהרגו אותי איך מיתוג של צפרדע עשה את העבודה, אבל עם הצלחה לא מתווכחים.

להצלחה, כמו שנהוג לומר, יש אמא וגם אבא. כך זכתה אופל למהפך ששינה את פניה עד לימינו, כשג'נרל מוטורס האמריקאית, שהייתה זקוקה לזרוע אירופית, רכשה 80% ואז כעבור שנתיים החליטה לרכוש את החברה כולה בשנת 1931.

אבל את בטח חושבת ״מה לי ולהיסטוריה הרחוקה הזו?!״ ובכן, במהלך שנות השבעים עשתה אופל עליה ודגמיה החלו להגיע גם לארץ, או אז התאהבו החבר רמי ואבא שלו בדגמי האופל המיתולוגיים - קאדט, אסקונה ובהמשך אומגה, ששטפו את כבישי הארץ והפכו לפופולריים ביותר. מבט על תמונות עבר מראה שלא רק הדגמים בני ימינו הם סופר מעוצבים ומוקפדים עד הפרטים הקטנים, אלא שמאז ומתמיד כל הדגמים החתיכים על הכביש היו של אופל.

בשנת 1984 הציגה אופל את הדגם הראשון שצויד במגדש טורבו – אופל רקורד טורבו דיזל, וזה לא שאני מרבה להשתמש במילה ״מגדש״ אבל הפיצ׳ר שינה את פני החברה כשרכביה החלוט לזכות להצלחה אדירה גם על מסלולי המרוצים.

במרס 2017 הודיעה PSA, כי היא מעוניינת לרכוש את אופל, בעיקר הודות לטכנולוגיות המתקדמות בהן מחזיקה אופל והעסקה יצאה לפועל באותה שנה והחזירה את הכוח לידיה של היצרנית האירופאית במכירות מקומיות.

כל כל הרבה שנים חלפו והחבר רמי, שמאז ומתמיד עסק באופנה והלביש את כל המי ומי, ממשיך לנהוג בכבישים בדגמי אופל החדשים ומספר לי על הקשר העמוק של אדם למותג - ״זה לא גבינה לבנה, זה הרכב שהמשפחה שלי נוסעת בו, הילדים, הנכדים, לא מחליפים ככה סתם כי המאפרה מלאה או כי בא דגם זול מקוריאה.״ טוב, אז לצד החדשנות מסתבר שלהיסטוריה יש משקל גם בבחירת רכב, או כמו שרמי אומר - אופל זה לא רק אוטו, זה בית.