העתיד זה עכשיו_אחד שיודע


מי חשב לפני עשרים שנה שמכוניות ינהגו את עצמן?

אופל שותפה ביצירת העתיד של הרכב, שבשבילה הוא כבר בעצם לגמרי הווה תרשי לי רגע אחד של מחשבה פילוסופית. נכון שאומרים ש״העולם שייך לצעירים״? ובכן, הייתי צעירה, התבגרתי ואחרי שהייתי שניהם אני יכולה לומר בוודאות שזה לא מדוייק.


ההווה שייך לצעירים. השאר שייך לנו. תחשבי על זה שניה - כשהיינו ילדים ולמדנו לרכוב על אופניים בלי גלגלי עזר כשאבא דחף מקל של מטאטא מאחורה ושמר שלא נתרסק על הכביש, זה כל מה שידענו ויכולנו לדמיין לגבי רכיבה דו גלגלית. לפני כמה שנים אמרו לנו שממש תיכף יהיו אופניים עם מנוע ושכל רגע יצא גם מכשיר שילדים יוכלו לעמוד עליו בשתי רגליים והוא פשוט יסיע אותם על המדרכות במקום שיצטרכו לפדל או חלילה ללכת בשיטה הישנה והטובה של הנחת כף רגל ימין שמאל ימין וחוזר חלילה. תודי שלפני פחות מעשר שנים קורקינט חשמלי נשמע כמו הזיה, ושלא נדבר על העברת תמונות מטלפון לטלפון, כי איך אמורים להעביר תמונה דרך החוגה?! אבל עבור הילדים שלנו זו המציאות הכי בסיסית.


מה שאני אומרת, זה שאת העתיד רק אנחנו, בעלי הנסיון של העבר, יכולים להעריך, כי עבור מי שיוצרים את העתיד הוא בעצם הווה. אז עשיתי פה סקירה קצרה של העתיד שאופל לוקחת אותנו אליו, כי אופל יש לה גם שורשים חזקים בעבר וגם מיטב המוחות שהם הטופ של ההווה וככה בונים עתיד.

היום אנחנו כבר יודעים שמכונית חשמלית או כזו שנוהגת את עצמה היא ממש לא הזיה ואפילו לא חלום רחוק. אנחנו יודעים שבשעה שאנחנו עוד מקללים בפקקים כבר עומלים טובי המוחות על שיפור מערכות הרכבים האוטונומיים שבתוך שנים ספורות ישנו את פני הדיווחים בגלגל״צ.

גם במרוץ המאומץ למכונית האוטונומית המיטבית ניתן למצוא את אופל על המסלול. עוד טרם השלמת הפיתוחים של מכונית אוטונומית מושלמת, אפשר למצוא כבר היום רכיבים וטכנולוגיות חצי אוטונומיים - למשל במערכת שמירה על נתיב שמתקנת עצמאית סטיות מהנתיב, או במערכת חניה אוטומטית שגם מעריכה האם המקום מתאים וגם מכוונת את הרכב לתוך החניה ללא מגע יד אדם. חשוב הרבה יותר מהחניה המושלמת, כבר היום אפשר למצוא באסטרה ובאינסיגניה מערכת שמירת מרחק והאטה כשהיא מזהה התקרבות יתר לרכב שלפנים.

אבל למה לצמצם את העתיד לחוויית הנהיגה הפרטית? עם הקידמה בראשית הדרך אמנם ההתניידות הפכה פשוטה יותר אך גם זיהום האוויר גדל, ולכן תפקידם של יצרני רכב לשפר גם את הפרמטרים של שמירה על איכות הסביבה ברכבי העתיד. אופל כבר שם.

שיתוף רכבים הוא אחד מהדברים החמים שקורים היום בעולם ויש לו כמה וכמה אספקטים.
בדגמים המובילים של אופל נמצאות מערכות התאמה אישית של הרכב לנהג על פי זיהוי בעזרת מפתח אישי שמעדכן את כל העדפותיו של הנהג ברגע התנעת הרכב, זה נהדר כשיש כמה נהגים במשפחה, אבל תחשבו על זה גלובלית - מי אמר שציי רכב נחוצים רק לקונצרנים? למה שלא נחלוק צי רכב כשכנים, תושבי רחוב או עיר?

לאופל יש כבר היום מיזם שיתוף מכוניות שנקרא carunity שמנה מעלה 4000 משתמשים בתום שנה אחת של הפעלה ב- 2016 בגרמניה. תכניות ה- car share של אופל, תחת חברת האם קונצרן PSA, עוד צפויות להתרחב, והעתיד לוקח אל טכנולוגיות שיתוף וסנכרון שמעבר לרכב עצמו, למשל בשירותים נלווים לשיתוף רכבים כמו שירותי בידוק וכלה בתזכורות וסינכרון יומנים ועוד.

קבלי עוד הצצה לעתיד. נכון שפעם היינו עוצרים בצד הדרך ושואלים ״סליחה, איפה זה זמנהוף?״ אז את ווייז כולם מכירים, רק שלפעמים הוא לא סגור על תוואי הדרך, ואת זה אופל החליטה לשנות בעזרת פרוייקט מורכב ומסועף.
כבר בשנת 2017 הצטרפה אופל לפרויקט שנקרא KO HAF שהחל בשנת 2015 ועתיד להסתיים לקראת סוף השנה, שבמסגרתו רכבים מבצעים מיפוי של תנאי דרך, לא רק כדי שיהיה קל יותר להגיע, אלא כהכנת תשתית לרכבים האוטונומיים שבעצמם צפויים לעלות על הכבישים בתוך זמן קצר יחסית. המיפוי הזה ייצר מפות תלת מימדיות שיוזנו לרכבים האוטונומיים ויאפשר להם לדעת כל מה שצריך לדעת על תוואי הדרך: היכן מצויים מכשולים, עמודים, תמרורים או מעברי חציה.

כדי לאפשר מקסימום איסוף מידע והצלחה של הפרוייקט הזה התמקדה אופל, שתרמה את רכבי המיפוי, בתהליכי ההטמעה של הרכב במערכות השונות שסביבו, ביצירת מפות שמסתנכרנות עם הטכנולוגיה ברכב ובפיתוח החיישנים שסביב הרכב, שמאפשרים לו לזהות את התנועה, העצמים והמכשולים שסביבו.
כדי להשלים את התמונה 360 מעלות, אופל פיתחה גם אמצעי פיענוח לכל ההיבטים שקשורים בהתנהגות הנהג, כלומר ניתוח תנועות הגוף שלו והבעותיו, כדי להבין בדיוק מה הנהג צריך וכיצד הוא מגיב לדרך.
נשמע כמו עתיד רחוק? כאמור, רק עבורנו זה כך, בשביל מי שמצוי בלב הדברים העתיד כבר כאן ממש ואנחנו נבין זאת כשכל הטכנולוגיות האלה יגיעו למכוניות שננהג בהן בתוך שנים ספורות בלבד.

עדכן פרטיך ונשמח לחזור אליך בהקדם