מן העיתונות קרוסלנד X



קרב על צמרת הפנאי - אופל קרוסלנד X מול סיאט ארונה

הקטגוריה הלוהטת של שוק הרכב מתרחבת בקצב מהיר, עם דגמים חדשים שמבטיחים להיות טובים, בטוחים ומהנים מבעבר. המאיים התורן על צמרת הקטגוריה בה התמקם סיאט ארונה: אופל קרוסלנד X החדש. קראו איך מסתיים הקרב על הבכורה

ניר בן זקן , YNET אפריל 2018

רכבי פנאי קטנים חדרו לשוק הרכב הישראלי בתחילת העשור הנוכחי עם שני דגמים מצליחים ניסאן גוק וסקודה ייטי אבל רק בשנתיים האחרונות גדלה הקטגוריה לממדים בעלי השפעה של ממש על שוק הרכב העולמי והמקומי, כשהיצרניות השונות מגיבות לדרישה עם מגוון גדל והולך של דגמים שונים המיועדים לאותו פלח שוק. הקטגוריה בארץ גדלה בהתאם, עם קרב חריף מאי פעם על כיסו של הלקוח.

הסתכם בהכרזה על סיאט ארונה כעסקה הטובה מכולן, בעיקר בזכות שילוב תג-מחיר נמוך במערכות בטיחות מתקדמות. אלא שכעת מגיע אופל קרוסלנד עם תג-מחיר גבוה רק במעט ומפרט בטיחות עשיר אף יותר. העמדנו את השניים לקרב ישיר

סיאט ארונה

מנוע: טורבו-בנזין, שלושה צילינדרים, 1.0 ליטר, 115 כ"ס

תיבת הילוכים: שבעה הילוכים אוטומטית כפולת-מצמד

זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 10 שניות, 182 קמ"ש

צריכת דלק (יצרן): 20 ק"מ לליטר

בטיחות: שש כריות אוויר, בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, התראת ערנות נהג, מובילאיי

מחיר רכב מבחן: 110 אלף שקל

אופל קרוסלנד X

מנוע: טורבו-בנזין, שלושה צילינדרים, 1.2 ליטר, 110 כ"ס

תיבת הילוכים: שישה הילוכים אוטומטית

זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית)יצרן): 11.8 שניות, 187 קמ"ש

צריכת דלק )יצרן): 18.5 ק"מ לליטר

בטיחות: שש כריות אוויר, בלימה אוטונומית, זיהוי תמרורים, התראת סטייה מנתיב וערנות נהג

מחיר רכב מבחן: 115 אלף שקל

עיצוב ותאי נוסעים

עיצוב חיצוני מוצלח נחשב בקטגוריה זו לבעל משמעות מיוחדת, והארונה מנצח כאן ללא בעיות. בועד אופל קרוסלנד פושר מאוד למראה, נעדר סממנים "קרביים" מקובלים בפלח שוק זה ומציג מרכב "רך", הארונה - שדומה אמנם למדי לאיביזה - מתהדר בצביעה דו-גונית מעניינת, פסי גגון שתורמים לאשליית גובה וחזות כללית מושכת בהרבה.

גם בתא הנוסעים הארונה מנצח באופן ברור, בעיקר בזכות שטחי חלונות גדולים המעניקים ראות משופרת כלפי חוץ וכפועל יוצא תחושת ישיבה גבוהה. בקרוסלנד יש קורות A רחבות שפוגעות בשדה הראיה ומושבים פחות נוחים (בעיקר לגדולי גוף) אשר פוגעים - יחד עם זווית הגה לא אידיאלית - בתנוחת הנהיגה. עיצוב סביבת הנהג של שניהם אינו מרשים אך הסיאט מעט פחות קודר למראה בעוד איכות החומרים באופל גבוהה יותר.

היתרון הגדול של אופל מגיע כאשר נבחנים השניים בשימוש משפחתי, שם מנצח הקרוסלנד ללא בעיות. עם בסיס גלגלים ארוך ב-5.5 ס"מ (255 ס"מ לעומת 260.5 ס"מ), ספסל אחורי עם כיוון למרחק (15 ס"מ לפנים-אחור) וזווית מסעד מתכוונת, הוא מייצר מרחב מחייה טוב משמעותית מהארונה המוגבל, שמוותר גם על ידיות אחיזה ותאורה במושב האחורי. תא המטען באופל יכול לצמוח מ-410 עד ל-520 ליטר בהתאם למצב הספסל האחורי, בעוד הסיאט מציע רק 460 ליטר, אם כי דלת תא המטען שם רחבה יחסית ובעלת סף הטענה נמוך יותר.

אבזור ובטיחות

שני הנבחנים התייצבו בגרסאות בסיס עם מסך מגע ("7 באופל, "8 בסיאט) בעל צימוד ל-Apple Car Play ו-Android Auto, חיישני גשם ותאורה (עוקבת פניה בסיאט) וחישוקי "16 קלים. בקרוסלנד יש גם מצלמת נסיעה לאחור נוחה וחיישני חניה מלפנים ומאחור שמונעים נזק. לארונה יש בקרת אקלים מפוצלת שיושביו יעריכו בקיץ ישראלי, מפתח חכם ונוח ומראות מתקפלות חשמלית - סוג של שיוויון.

גם באבזור הבטיחות נרשם קרב צמוד כאשר לראשונה משווק בישראל רכב פנאי קטן עם אבזור בטיחות שאינו נופל מזה של סיאט, עם בלימה אוטונומית במצבי חירום והתראת ערנות נהג. ללא בקרת שיוט אדפטיבית וחשובה שמציע הארונה, אך עם התראה על סטייה מנתיב וזיהוי תמרורים מקוריים. הארונה מבסס את אזהרותיו על מערכת מובילאיי.

יחידות הנעה וביצועים

לשני המתמודדים מנועי שלושה צילינדרים מוגדשים ותיבות אוטומטיות כמובן - 1.2 ליטר עם 110 כ"ס ושישה הילוכים בקרוסלנד, 1.0 ליטר עם 115 כ"ס ושבעה הילוכים כפולת מצמד בארונה. אך למרות נתון הספק (רשמי) כמעט זהה, יתרון הביצועים של הארונה היה מוחשי ומכריע. זינוק מהמקום, תאוצות ביניים חשובות ואפילו צריכת הדלק שעמדה בממוצע המבחן על 11.5 ק"מ לליטר לעומת 10.6 ק"מ לליטר לקרוסלנד. ניצחון בנוקאאוט לרכב הספרדי

אלא שביצועים אינם הכל, ובעיקר בקטגוריה זו יש חשיבות גדולה יותר לנהיגה יומיומית ועירונית. וכאן התמונה שונה לגמרי. הקרוסלנד נהנה מתיבת הילוכים חלקה ונעימה יותר, כמו-גם משיא מומנט (כמעט זהה, 20.9 מול 20.3) שמגיע בסל"ד נמוך יותר (1,500 לעומת 2,000 סל"ד) ומאפשר נסיעה חלקה ונטולת החלפות הילוכים מיותרות. על כך יש להוסיף פעולת מצערת עדיפה. בעוד ארונה דוושת תאוצה "עצבנית" יחסית שמייצרת תגובות חדות וקופצניות בתחילת נסיעה או מהירות זחילה, האופל מתנהל באופן רהוט בהרבה, לחלוטין נטול זעזועים.

נוחות והתנהגות

כפי שציינו לא פעם בעבר, דגמי הקטגוריה הזו סובלים מתוספת הגובה המעלה את מרכז הכובד, מחייבת הקשחת מיתלים ופוגעת לכן קשות בנוחות הנסיעה, שאינה מזכירה אפילו את זו של דגמי הסופר-מיני עליהם הם מבוססים. והארונה שהפגין בתחום זה יכולת מוגבלת והיה הגרוע ביותר גם במבחן בו ניצח לבסוף, מובס גם כאן ללא תנאי. האופל מציע נוחות נסיעה טובה משמעותית, עם יכולת עדיפה בבירור של המיתלים בספיגת שיבושים במהירות נמוכה וריסון מרכב במהירות גבוהה. הארונה כפי שכבר גילינו, נוקשה ומקפץ כמעט בכל טווח מהירות. בנוסף, האופל מבודד טוב יותר רעשי רוח, דרך ומנוע.

חשוב לא פחות, למרות רכות יחסית של המתלים וזוויות גלגול בולטות יותר, גם בכביש מפותל הקרוסלנד מנצח. אם תדחפו אותו משום מה לקראת מגבלותיו, הוא יפגין אחיזה גבוהה יותר בכביש והתנהגות בטוחה וצפויה. לארונה הגה מהיר ומדויק במעט שמעניקים אשליית התנהגות חדה, אך על הכביש הוא נכנע ללא תנאי.

סיכום

ראשית, פעם נוספת אזכור חשוב לרוכשי רכב חדש בקטגוריה: מכונית סופר-מיני תעניק יותר בכמעט כל פרמטר מוטורי, תעלה פחות לרכישה ושימוש. ניסיון היצרניות למקסם בכמה שפחות השקעה רווחים, על-ידי הצפת השוק בדגמי פנאי גבוהי-מרכב מבוססי סופר-מיני, מגדיל את שוק הרכב במכוניות נחותות יחסית, שעלות פיתוחן מינימלית והתוצאה הדינמית פושרת בהתאם. אבל השוק רוצה רכב שייראה גדול, אם אפשר גם מעניין ובעיקר עם חלל נוסעים גדול ותג-מחיר צנוע.

ולכן, סיאט ארונה שניצח במבחן הקודם והפך למומלץ בקטגוריה, נאלץ לוותר במהירות על הכתר ולסיים שני. הוא אמנם נהנה מביצועי תאוצה עדיפים ועיצוב חיצוני מרשים יותר, אך כאן פחות או יותר מסתיימים יתרונותיו. הקרוסלנד מרווח ונעים בהרבה לכל סוג שימוש עתידי, אינו נופל מהארונה בנושא מערכות הבטיחות ועולה רק מעט יותר. ועד שיגיע מתחרה טוב ממנו, מתמקם האופל הצעיר בפסגת הקטגוריה.

כמה מונחים חשובים: קודם כל גודל ביחס למחיר. למה גודל ביחס למחיר? בגלל שבהרבה מקרים אין מתנות חינם. כאן צצה בעיית הקוטן. קרוסאובר קטן עולה כמו משפחתית בקבוצת רכב גדולה ממנו. אז בדרך כלל כשתרצו לקנות קרוסאובר במחיר של משפחתית, תתכוננו לקבל ג'יפון קטן יותר. ודוגמאות לא חסר. אבל יש חריגים, ראו ערך אופל קרוסלנד X: המחיר מתחיל ב-119,900 שקלים אבל על הגודל לא מתפשרים: זה מתבטא קודם כל בבסיס הגלגלים, המרחק שבין הסרן הקדמי והסרן האחורי, זה שקובע בעצם כמה מקום יש בפנים. זה של הקרוסלנד הוא אחד הגדולים בקטגוריה: 2,604 מילימטרים. והוא גם גדול חיצונית: 4,212 מילימטרים הופכים אותו גם לאחד הארוכים בקטגוריה. שזה בהחלט סבבה, אבל כאן נכנסת השאלה האם אנחנו צריכים להתפשר על משהו אחר? נאמר על מידת החדשנות של הרכב? זהו שלא, עוד לא עברה שנה מאז שהיצע הדגמים החדשים של אופל הוצג ושפת העיצוב החדשה של אופל ניכרת היטב: קודם כל הגג הצף, כלומר גג שנראה כאילו הוא נפרד לחלוטין מן הגוף. כאן אין קורה שמחברת בין הגג ובין הגוף של הרכב. ומעבר לכך יש את הגריל הקדמי שמייצג את שפת העיצוב החדשה של אופל. למה שפת עיצוב זה חשוב? כי זה הכי עדכני. הכי קאטינג אדג' - ואומר שעליך שאתה יודע משהו שאחרים מפספסים.

יש כיום רכבי פנאי רבים שלא מגיעים מהמפעל עם מערכות בטיחות מקוריות. זה אומר שהרכבים האלה לא ידעו למשל לבלום באופן אוטומטי במצבי חירום ובכך למזער או למנוע נזק. אבל זה בסדר, אפשר להיות רגועים. לאופל קרוסלנד יש את כל מערכות הבטיחות המתקדמות ביותר. זה אומר שהוא יודע לבלום לבד כשהמצב הופך להיות מסוכן*(בהתאם למגבלות וההזהרות המפורטות בספר הנהג). הוא יודע להתריע על סטייה מנתיב. ועוד משהו חשוב: הוא יודע לזהות מתי הנהג עייף. הוא מודד כל הזמן את התנהגות הרכב ולהעסיק מכך שהנהג עייף, הוא ממליץ לעצור, להתרענן, קפה שחור קטן לדרך ואפשר לצאת לדרך בלי לנקר.

מה עוד? זוכרים את יתרון הגודל של קרוסלנד? ובכן זה מתבטא באופן הכי שימושי - כזה שאפשר להרגיש בכל יום ובכל יציאה מהסופרמרקט - תא המטען עצום - 410 ליטרים של נפח, בגובה נגיש, דלת תא מטען רחבה במיוחד ואמצעים לאבטח את השקיות. יש לנסח אחרת הבנתי שהאביזר בוטל , עדיין הרכב גדול מהמתחרים ותא המטען 410 ליטר הוא ממש לא קטן...

שניה, עוד דבר אחד קטן: המנוע. 1.2 ליטרים, עם טורבו כמובן. חיסכון של מנוע קטן, הרבה כוח של מנוע גדול. הוא מפיק 110 כוחות סוס, אך מה שיותר חשוב זו הגמישות. את זה יש לו בענק: 20.5 קג"מ ב-1,500 סל"ד. זה אומר שהוא מגיב מיידית ותמיד יש לו עוד עוצמה שתדחוף בגב ותאיץ. כוח זמין שתרגיש בכל יציאה מפניה, או עליה ארוכה שהופכת נטולת מאמץ ונראה שהתנוסעה מסביבך פשוט נוסעת לאחור.

עדכן פרטיך ונשמח לחזור אליך בהקדם